Nemsokára két széttárt szárnyű, leereszkedő (vagy lecsapó?) sast is „csodálhat” Budapest lakossága és persze a turisták.
Ezek ketten egymástól mintegy 5 kilométerre vannak.
Az egyiknek a dicsőséget és az erőt kell hirdetnie.
A Fradi szellem… – Anno 3 E betű volt: Erkölcs, Erő és Egyetértés.
Ez még látható a címer alján, ám hogy a tartalomból mi maradt meg?
Azt döntse el mindenki…
A másiknak a német megszállás kegyetlen erőszakosságát kell hirdetnie.
Éppen lecsap Gábrielre, a magyarok angyalára.
Az ártatlanra és bűntelenre.
Biztos vagyok abban, hogy mind a kettő szimbólummá fog válni.
Találkozási ponttá.
Ám mindemellett destruktív viták és tüntetések színhelyévé is. Fájdalmat fog szülni és csalódottságot. Sőt haragot és – ne adj’ Isten – verekedést.
Mindezek után (mellett) kérem, egy pillanatra vonatkoztassunk el a politikától!
A kérdések lelkemben visszhangzanak:
Miért van egyáltalán szükség köztéri ragadozó madarakra?
Éles pengékből készült fém szoborra?
Hogy ezt lássa a gyermekünk?
Hogy féljen a 10 méteres fémsastól, hogy rászáll és elviszi?
Ahogy látom ezeket a szobrokat egyre erősebb bennem a hit és az eltökéltség.
Arra kérek mindenkit, hogy két dolgot tanítsuk meg a gyermekeinknek:
A Tóra (Biblia) sok fontos rendelkezése mellet kiemeli:
1)
Az a szárazföldi állat, amelyik más állatot megeszik, az rituálisan tisztátalan, azaz nem lehet kóser, nem lehet megenni!
A Jóisten megteremtette őket. Éljenek!
Ám azt megtiltotta, hogy az ember vérkeringésébe belekerüljön akár egy piciny darabka is belőlük.
Más élőlényre puszta kéjből támadni, embertelen, azaz vadállati dolog.
2)
A Jeruzsálemi Szentély szent köveit nem érintheti fém, mert a fém a háború és az ölés eszköze, a Szentély meg a béke szimbóluma.
Sőt maga Dávid király sem építhette fel a Szentélyt, hiszen hadvezérként a kezéhez vér tapadt.
El kell a gyermekeknek mondani: a világ minden tárgyából olyan dolgot kell létrehoznia, ami Isten jelenlétét és a világ jóságát hirdeti.
Ez – a kabbala szerint – a szétszórt szikrák összegyűjtésének nemes feladata, ami minden ember szent kötelessége.
És bónuszba egy kerecsensólyom (turul) a 12. kerületből…
Emlékezzünk, annak idején a Közigazgatási Hivatal és a magyar független bíróság is bontásra kötelezte az akkori fideszes polgármestert, aki közölte a szobor marad, és maradt!
Még egyszer a pengeszárnyű Fradi sas..
Most szemből…
Két sas… És ami közöttük van…
Megosztás
Hajrá Újpest! Nekünk legalább Aschner Lipót volt egykoron az elnökünk és főszponzorunk 🙂
amúgy a fradi 3E-ből mára a nyers, brutális erő maradt…. tehát a sasuk kifejezi az (erkölcsi)állapotukat.
A Szabadság téri emlékműről lassan már nincs mit mondani, talán mindent elmondtunk, de süket fülekre talál a hatalom részéről. Azonban egy sport létesítmény elé minek kell egy ragadozó madarat állítani. Még akkor sem való oda, ha az a madár kétségkívül ügyes, tehetséges, ugyanakkor kegyetlen, kíméletlenül lecsap és elragadja, elpusztítja az áldozatát. Még egy ókori aréna elé el lehetne képzelni, mert ott ritkán kímélték meg a vesztes életét. Egy civilizált világban azonban nem pusztítjuk el a sportban veszteseket. A puszta jelenléte erőt, de még inkább erőszakot sugall, erre pedig nincs szükség.
Oly korban éltem én e földön,
mikor az ember úgy elaljasult,
hogy önként, kéjjel ölt, nemcsak parancsra,
s míg balhitekben hitt s tajtékzott téveteg,
befonták életét vad kényszerképzetek.
Rabbi, ugye nem jön el még egyszer ez a kor?
Kedves Zolirabbi
Nagyon örülök, hogy rátaláltam erre az oldalra. A hírekbe rengeteget hallani a német megszállási emlékműről, csak épp azt nem tudtam meg belőlük, hogy mit szimbolizál a szobor, és hogy mi ezzel a baj. Köszönöm, hogy ezt helyretetted.
Lenne két kérdésem, amit kérlek ne kötekedésnek vegyél, de nem értem, hogy mire gondoltál.
1. „Az a szárazföldi állat, amelyik más állatot megeszik….. nem lehet megenni!”
Tudtommal a tyúk és egyéb madár is eszik gilisztát és rovarokat. Ezek szerint azokat se lehetne a Tóra (Biblia) szerint megenni, vagy a szárazföldi állatok alatt az emlős állatokat értetted?
2. „A Jeruzsálemi Szentély szent köveit nem érintheti fém, mert a fém a háború és az ölés eszköze, a Szentély meg a béke szimbóluma.”
Erről még nem hallottam (bár elég járatlan vagyok a témában). A fém fogalomba itt bele tartozik az arany, réz és ezüst? Illetve Salamon Joábot az oltár mellett ölette meg. Ezek szerint ezt nem lett volna szabad?