A mosogatógépnek is kell Sábeszt tartania? – (Hagyomány XXII.)

keep-calm-and-ask-the-rabbiA vallásjog (háláhá), a rabbinikus döntvények, a jogesetek elemzése mindig nehéz helyzet elé állítja azt a rabbit, akihez a kérdést intézik.
Van, aki a szigorúbb út felé küldi a kérdezőt, a másik inkább keres számára egy másik utat, hogy hogyan is tehetné a kérdező számára “könnyebbé” a vallást.
Vagy az is lehetséges, hogy egyszerűen másképpen látják ugyanazt a kérdéskört.
Sok rabbi tart attól az – egyébként szerintem jogos – félelemtől, miszerint, ha valaki csak a tilalmakon keresztül definiálja a zsidóságát, az ünnepeit és a hétköznapjait. Azaz, mert zsidó vagyok, ezért nekem tilos ez, és tilos az.
Ezt az élményt én is megtapasztaltam.
Fájt.
Éppen ezért, amikor a nekem feltett kérdésekre keresem a válaszokat – ahogyan már korábban is írtam – , akkor mindig az vezet, hogy a zsidóság, a sábát, stb. öröm legyen, természetesen a vallásjog szabályait tisztelve és figyelembe véve.

Ezért “nehéz szakma” a válaszoló rabbié, hiszen a kérdező pontosan azért ment a rabbihoz, mert két út közül nem tudja melyiket is válassza…

Gyakorlati életemből pontosan tudom, hogy azt mondani, “ne csináld meg ezt!”, “ne érj hozzá ahhoz!”, stb, ez mindig “biztosabb út” egy rabbi számára, mint keresni egy esetlegesen engedékenyebb utat, ám ezzel felvállalva azt a veszélyt, hogy a kérdező a későbbiekben átlép még egy kerítést és még egyet, aztán a végén már meg is szegi a vallásjogot.

És ez a cikk is ezért született.
Egykori tanáromnak, Oberlander rabbinak feltettek egy kérdést, ami megjelent mind on-line, mind nyomtatott verzióban.
A kérdés így hangzik:
“Kedves Rabbi!
Szombattal kapcsolatos háztartási kérdéssel fordulok Önhöz!
Olyan mosogatógépem van, amelyiken be lehet programozni, hogy később induljon el. Szabad-e háláchikusan olyan megoldással élni, hogy a sábbáti gyertyagyújtás előtt beprogramozom a gépet, vacsora után beteszem a piszkos edényeket, a gép pedig valamikor az éjszaka folyamán elmossa azokat, hogy szombat délben újra lehessen használni?
oberlanderVálaszát várja egy elfoglalt édesanya”

Oberlander rabbi a kérdést rövidre zárta:
“Sajnos ez a megoldás háláchikusan tilos…”
majd döntését meg is indokolja…

Érdekesség, – és pont ezért írtam ezt a cikket –  hogy a vallásjogi szakirodalomban ez a kérdés többször is előfordul, és ortodox rabbik Oberlanderrel ellentétesen foglalnak állást. pl:
הרה”ג דוב ליאור אב”ד ראש ישיבת ההסדר “ניר- ורב הישוב קרית – ארבע
הרב אליעזר מלמד – ראש ישיבת הר ברכה ורב הישוב
הרה”ג יעקב אריאל – רב העיר רמת גן, אב”ד לממונות בר”ג וראש ועדת השמיטה של הרבנות הראשית

Szeretném néhány mondatban ezt a kérdést máshonnan is megközelíteni:
Az előre programozott sábbáti mosogatógép használattal több kérdés merül fel:
– a mosogatógépbe befolyó víz megmelegítése, mert ez a főzés (bisul) problémáját veti fel
– a mosogatógép zaja, amiben sokan (pl: ‘רמ”א בסימן רנב סעיף ה) szigorít, arra az alapelvre hivatkozva, hogy ez teljesen profán, hétköznapi dolog “עובדין דחול”
– maga a mosogatógép “mükce”, azaz hozzá sem érinthetünk sábátkor.
– sábátkor ki-be kapcsol.
– a mosogatógép ajtajának ki-be zárása zár egy áramkört.

A válaszokat kezdjük az egyszerűbbekkel:
– a hétköznapi zavaró hanghatások kérdése már évtizedekkel ezelőtt megoldódott, amikor a rabbik megengedték a hűtőszekrény használatát. Egyébként a modern mosogatógépek hangja egyáltalán nem rendkívüli és nem zavaró.
– a sábátkor ki és bekapcsoló elektromos szerkezetek kérdésének problematikáját is elengedték a rabbik, amikor engedélyezték magát a sábát-órát, és főképpen azt, hogy ezt rákössék egy ételmelegítőre (plata).
– maga a mosogatás kérdése sem kérdés, hiszen lehet mosogatni szombat napján abban az esetben, ha aznapra kell tiszta tányér.
Éppen ezért semmi mosogatószer, mosogatókefe, vízsugár, stb, nem “mükce”, azaz nem tiltott tárgy, csak ez esetben a mosogatócsésze helyett a mosogatógép kosarába rakom a piszkos edényeket.
Magához, a mosogatás folyamatához hozzá kell tenni, hogy mivel nem zsidó ember mosogathat sábátkor zsidó ember részére, feltéve ha erre sábát előtt felkérik, ezért egy sábát előtt beprogramozott mosogatógép munkája se szombatszegés.

illuminationFontos megemlíteni, hogy a szombattartás alapkönyve, a “שמירת שבת כהלכתה” a 12/35 részben megtiltja a mosogatógép sábáti használatát, mondván: az ajtó bezárása közvetve elindítja mosogatógépet.
Ám hozzáteszi, hogy amikor kvázi “vészhelyzet” van, azaz
– nem lenne elég tányér szombat délre, vagy
– sok-sok órányi kézi mosogatás tenné tönkre a zsidó család szombat éjszakáját, akkor megengedhető a mosogatógép.
Ezt az engedmény a “גרמא”, azaz a közvetett munkavégzés feltételes engedélyére hivatkozva teszik, ami azt jelenti, hogy nem mi szegünk szombatot, hanem mi teszünk valamit, aminek következtében megtörténik a szombati “munka”, azaz pl. beindul a gép.

Ezt a közvetett szombat-szegést áldott emlékű bölcseink alapesetben (לכתחילה) természetesen megtiltották, ám a fentebbi vész-esetben megengedték (שו”ת מראש צורים ל’).

Néhány rabbi szerint erre a fentebb említett problematikára megoldás lehet, ha kivesszük a gépből ezt a mágneses relét.
Ám ennél sokkal egyszerűbb megoldás, ha egyszerűen nincs áram alatt akkor a gép, amikor bepakoljuk, és ezért semmilyen áramkört nem zárunk az ajtóbezárással, és ezzel ezt a problémát meg is oldottuk. 🙂

A harmadik probléma a főzés: azaz a meleg víz és hideg víz keveredésének kérdése.
Egy egyszerű megoldással van lehetőség a probléma kiiktatására!.
1) nem lehet meleg vízzel használni a mosogatógépet (legfeljebb 45 fokos),
1b) vagy közvetlenül rá kell kötni a forróvízcsapra, (ám ez elég bonyolult dolog lenne).
1c) Ha mégis rákötné a meleg vízre, akkor arra is kell figyelni, hogy a tányérokat jól letörölgesse, nehogy a rajta lévő zöldségmaradékok megfőjenek, mert ez tilalmas főmunka.

Összefoglalva:
Véleményem szerint előre programozott mosogatógépet a következő feltételekkel lehet használni:
– a mosogatás extra fáradsággal járna. (azaz két tányért nem lehet berakni lustaságból)
– legfeljebb 45 fokos vizet használ (de inkább 35-40 fokos),
– csak annyi edényt mosogat el vele, amennyi kell neki a másnapi szombati étkezésre,
– zavaróan nagy zajjal nem járhat.

És íme mellékelek egy kis segítőt… SÁBÁT SÁLOM!

—————— REB MEGYERI ANDRÁS JONATÁN BARÁTOM VÁLASZA ————

Kedves Zoli,

10685547_10204565637396301_8779364048498115907_nNagyon érdekesnek találtam az írásodat és motoszkált bennem a kíváncsiság, gondoltam egy kicsit utánanézek. Főleg azért tettem ezt, mert azt írtad, hogy nem érted miért fordul valaki Oberlander rabbihoz vallási háláchikus kérdésekkel, mikor az ő vallástartási szintjét senki nem tartja Mo.-n rajta kívül. Mivel ezt cáfolom, hiszen hála az Égnek sokan tartják a vallási törvényeket a legmagasabb szinten hazánkban elgondolkoztatott az írás. Szerintem sok benne a pontatlanság, így a konklúzió se igaz.

Alapvetően kettő+egy problémát látok:

Azt írtad:
“Fontos megemlíteni, hogy a szombattartás alapkönyve, a “שמירת שבת כהלכתה” a 12/35 részben megtiltja a mosogatógép sábáti használatát, mondván: az ajtó bezárása közvetve elindítja mosogatógépet.
Ám hozzáteszi, hogy amikor kvázi “vészhelyzet” van, azaz
– nem lenne elég tányér szombat délre, vagy
– sok-sok órányi kézi mosogatás tenné tönkre a zsidó család szombat éjszakáját, akkor megengedhető a mosogatógép.
Ezt az engedmény a “גרמא”, azaz a közvetett munkavégzés feltételes engedélyére hivatkozva teszik, ami azt jelenti, hogy nem mi szegünk szombatot, hanem mi teszünk valamit, aminek következtében megtörténik a szombati “munka”, azaz pl. beindul a gép.

Ezt a közvetett szombat-szegést áldott emlékű bölcseink alapesetben (לכתחילה) természetesen megtiltották, ám a fentebbi vész-esetben megengedték (שו”ת מראש צורים ל’).”

Bendery-TalmudTorah1937Idáig az idézet, ami egyúttal komoly vád Oberlander rabbi ellen, hisz ő írásában megtiltotta, és hivatkozott a Smirat Sábát című könyvre, és valószínűleg Oberlander rabbi nézte, csak nem vette észre, hogy maga a Smirát Sábát “hozzáteszi”, hogy mégis van olyan körülmény, amikor meg lehet ezt engedni.

Elővettem hát a Smirát Sábát c. könyvet, (Jeruzsálem 5739-es kiadása) és nincs benne az, amit mit szerinted “hozzatesz”. Ezek szerint Oberlander rabbi pontosan idézte a tiltást.

Mivel láttam, hogy ez nem stimmelt, elovettem a Sut Meros Curim című könyvet is, amire hivatkoztál, igaz ez a könyv azzal kezdi a téma elemzését, hogy talán lehet itt hivatkozni a “grámá” engedményre, de utána ő maga megcáfolja, és idézi Slomo Zálmán Auerbach rabbi véleményét, hogy a mosogató esetében NEM lehet hivatkozni az említett “grámá”-ra.
Ennek ellenére a végén kijelenti, hogy inkább kell engedni, de ezt nem támasztja alá igazán. Így úgy tűnik, ez a forrás is inkább Oberlander rabbi döntését támasztja alá.

Bevallom, felmerült bennem a gyanú, hogy ezt a témát egy már megírt cikkből ollóztad, így rákerestem a Google-ön, hiszen sok olyan cikk jelenik meg (sajnos) amikben van pontatlanság vagy esetlegesen félreérthető. Elmentem tehát “Google főrabbihoz” és meg is találtam azt a cikket, amiből idéztél annak dacára, hogy mint forrás nem volt megjelölve: http://ph.yhb.org.il/01-17-10/

Neked úgy tűnhetett, hogy ő az állítja, hogy a Smirát Sábát “hozzáteszi”, de ő ezt nem írja. Sajnos szintén ez a cikk már csak félig idézi a Sut Meros Curim írását, ebben természetesen nem te vagy a hibás. A hibád csak abban állt, hogy nem árultad el a (nem tökéletes) forrást…
(Ez így egyáltalán nem igaz, mert a cikkem említi az alap forrást és a rabbikat is, és azt dolgoztam én tovább – RZ)

Ezek után azt gondolom Oberlander rabbi tiltása megállja a helyét, talán illő volna megkövetned.
(Szerintem nem kell megkövetnem senkit sem azért, mert más a háláhikus véleményem. – RZ)
Amúgy, ahogy írtam korábban élveztem a cikket és örülök, hogy ilyesmi is szóba került a blogodon.
137