Ismert antiszemita szimbólum egy új tankönyvben

1305-ben, a wittenbergi templomra felkerül egy kőfaragás, ami egy furcsa disznót ábrázol. A disznó emlőin a korszak “zsidó-megjelölésére” használandó – csúcsos kalapban lévő (judenhut) – felnőtt emberek lógnak.
Ezeken az alkotásokon visszatérő motívum a disznó fenekénél várakozó zsidó, illetve egy ördög is.
Nem oly rég még petíciót is fogalmaztak ezen szobor eltávolításáért.

Természetesen a wittenbergi disznóábrázolás nem egyedi.
Vannak szobrok…

És vannak középkori grafikák:

Ezeken a képeken az úgynevezett “die Judensau” – azaz “a zsidó-disznó” látható.
Ennek az antiszemita motívumnak elég komoly irodalma van:

  1. Angol wikipédia
  2. Német wikipédia
  3. forrásgyűjtemény
  4. képgyűjtemény

És hogy miért írtam ezt?
Mert minap megjelent a huppa.hu honlapon egy cikk, amiben a szerző, a most használatban lévő nyolcadikos földrajztankönyv egyik EU ellenes, alpári stílusú, gusztustalan ábráját kritizálja – emberként, demokrataként és szülőként.

Ám van még egy olvasata a képnek, amit a huppa szerzője nem érzékelt: a judensau…
a fentebbi archetípus, a mai ezernyi lihgtos és keményebb verziónak az ősanyja…

Íme a tankönyv ábrája:

Szinte biztos vagyok abban, hogy fogalma sem volt a szerzőnek, a szerkesztőnek, és a tucatnyi lektornak sem, mi is az a “judensau”… (nevezzük ezt szegénységi bizonyítványnak?)
De ettől függetlenül még létező szimbólum a koca tőgyein lógó, embereket (népeket) szimbolizáló rajz…
Ami egy állami tankönyvben elég kellemetlen…
És én nekik is írtam ezt a cikket, hogy mostantól tudják, mit is jelentett az európai történelemben ez a jelkép, és mi a “judensau”.

Véleményem szerint a 8. osztályos kísérleti földrajzkönyv egyik illusztrációja nemcsak hazugság-propaganda mivolta miatt botrányos.
Aki egy kicsit is érzékeny az európai történelemre azonnal észre kell vennünk rajta, hogy nem más, mint a középkor óta a zsidóság ellen használt propaganda gúnyrajz, azaz a Judensau egy reinkarnációja.
Mint feljebb is írtam, a Judensau évszázadokon át antiszemita eszköz volt a zsidóság kigúnyolására, ellenszenv felébresztésére, majd az üldöztetésre. Számtalan változatban – pl. könyvek illusztrációjaként, domborművekben, később plakátokon ‒ jelentették meg, és most, a 21. század Magyarországán újra felbukkant: gyerekeknek írott tankönyvben!!!

Kedves Illetékesek,
nagyon szépen kérem Önöket, hogy gondolkodó emberekként lépjenek fel annak érdekében, hogy a Judensau előképére variált illusztráció ne jelenhessen meg sem tankönyvben, sem sehol!

Radnóti Zoltán rabbi

A zsidó Minnesänger “Trimberg-i Süßkind” egy kéziraton 1300 körül, a zsidókalapban

  • t s

    Én nem látom, hogy az 5 kis malac hogyan jelképezné a zsidókat. Mellesleg senki sem várakozik a disznó fenekénél.
    Viszont ez a demagóg baromság az EU-val kapcsolatban tényleg felháborító. “Mindenki kihasználja Németországot, csak a talpra esett magyar kis malac nem, ő boldogul egyedül is” ..aha. Arról nem is beszélve, hogy a 3. kis malac hátán nem tudom milyen zászló van, talán belga lett volna, de annak megint semmi értelme.

    • Csorba Miklós Endre

      Nem, nem belga, az fekete-sárga-piros függőlegesen. Ilyen európai zászló nincs, ez a német zászló (fekete-vörös-sárga) függőlegesre fordítása ami nonszensz. Szóval még a maga demagóg, hazug ábrázolása sem sikerült, jellemezve az alkotói színvonalt. Nem is lesz gyerek aki megmondja milyen nemzetiségű a 3.malacka…

      • t s

        Igen ezért így írtam, hogy “talán belga lett volna”. Csak kihagytam, hogy nem sikerült. Ami kifejezetten nagy baki egy földrajz tankönyvben. És értelme sem lenne, mert Belgium egy gazdag ország, és nem azért mert szipolyozza az EU-t.

    • Radnóti Zoltán

      A tankönyvben természetesen nincs zsidó ábrázolás…
      Csak ez a gúnyos és megalázó “koca tejét (?) szopó emberek” képábrázolás egy borzasztó középkor emlékképére utal vissza. Az volt az archetípus, a mai ezernyi verziónak az ősatyja…
      És ezt ismerni kell…
      (egyébként egy kicsit később beleírtam még egy sort a cikkbe, ami erről szól, lehet, hogy nem látta)

      • t s

        Abban egyet értek, hogy jó ismerni a régmúltban használt jelképeket, hogy elkerüljük a negítv szimbólumoknak a véletlen használatát is, de szerintem itt ez nem áll fent.
        Én személy szerint egy férfi kalapos kocát látok, amint a kicsinyeit szoptatja, nekem eszembe nem jutna erről az ember ábrázolás. Csak országokra látok utalást.

  • Andrea Ágnes Szabó

    Tudnunk kell, hogy a szimbólum nem csak azokra hat, akik értik, hanem azokra is, akik nem, lévén az egesz embert érinti meg ( Eliade: A szent es a profán). Ergo, ha nem érti valaki a kis malacok es a zsidó – kigúnyolás összefüggéseit, akkor is hat rá.

  • A Lyukastorkú

    Hogy sikerült ezt összehozni?

  • jóaszamáris

    A disznó és a bőséges alom a jólét ill. a boldogulás szimbóluma, ill. a szoptatás, táplálás is elég régi jelképe, ill. karikatúrája más kihasználásának. Az utóbbi, ellentétben ezzel a középkori ábrázolással folyamatosan élő hagyomány ill közérthető jelkép.

    Tekintettel arra, hogy a judenhutos röfi értelmezését a gótikus szobrászművészet érdeklődőinek irdatlan tömegein túl elenyészően kevesen ismerik, nagyságrendekkel valószínűbb, hogy az alkotó, amúgy elég ostoba, karikatúrája más forrásból inspirálódott, és semmi köze nincs az antiszemitizmushoz.

  • Tamás Kiss

    Miért ábrázolták így a zsidókat?Mi volt a magyarázata?