Kedves, Kóserság Után Érdeklődő Olvasóim!
Miután korábban már írtam arról, hogy a kóser ételek milyen pozitív változást hozhatnak az ember testi és lelki életében, úgy éreztem, hogy a gyakorlatról is írnom illene valamit…
Bár nagyon sok cikket, videót, lehet találni az Interneten az adott témáról – én is szeretnék egy rövid összefoglalót adni, hogyan is teheted a saját konyhádat kóserré.
Ez az első lépése a kóser életnek, a zsidó rituális tisztaságban való feljebbemelkedésnek.
Kezdem a rossz hírrel: a konyha kikóserolása legalább két napos folyamat…
Meg kell tisztítani a konyha minden apró kis részét, majd várni kell 24 órát, mielőtt nekifognánk a nagy munkának.
Ez visszavezethető a „nem a mai napon” nevű szabályra (éno ben jomo) – ami azt jelenti, hogy (legalább) 24 órának kell eltelnie ahhoz, hogy a konyha különböző részeiből mindenfajta nem-kóser íz távozzon, ami esetleg oda beivódott.
A 24 óra eltelte után ezek az ízek „rossz ízű„-nek (noten táám lifgám-nak) minősülnek.
Ez még tovább csökkenti annak az esélyét, hogy a tréfli étel továbbra is szennyezze a konyhát a kóserolás alatt.
Alapszabályok:
A kóserolás alapvető szabálya egy érdekes és fontos elv, amit héberül így mondanak: „kevolo káh poltó„, ami szó-szerint azt jelenti, „ahogyan beivódik, úgy lehet kitisztítani.”
(Érdekesség, hogy ugyanez a kifejezés a mai héberben a „könnyen jött, könnyen ment” értelemmel bír; ám a kóserolásnál ez nem feltétlenül van így).
Ez a kifejezés azt az elvet jelenti, miszerint amiképpen egy kóser tárgy tréflivé válik, csakis ugyanúgy válhat újra kóserré.
Mivel a különböző tárgyak – általában – hőhatáson keresztül válhatnak tréflivé (megsütök egy kóser sütőben valami tréflit, megfőzök a kóser húsos edényemben egy tejes levest, stb.), ezért ugyancsak hővel lehet eltávolítani róluk a nem-kóser anyagokat és ízeket.
(Fontos tudni, hogy van néhány dolog, amelyek természetüknél fogva nem tisztíthatóak meg.)
A kóserolás módszerei a következők:
1) Libun:
Olyan esetekben alkalmazható, amikor a megtisztítandó felület közvetlenül ki van téve a tűznek, mint például a grill, tepsik, vagy olajos serpenyők. A libun szó azt jelenti: „megtisztítani”, és a héber „fehér/láván” szóból ered. Kétfajta libun van:
1a)
„libun gamur„, azaz a „teljes tisztítás”. (Amennyiben a libun kifejezést önmagában használjuk, erre a libunra utalunk.) A „libun gamur” izzítást jelent, mikor addig melegítjük a grillt vagy a tepsit, amíg az vörösen nem kezd izzani. A serpenyők felhevítéséhez gázlángra lesz szükségünk, mivel a hagyományos sütők nem bocsátanak ki elegendő hőt, és ezt a procedúrát leggyakrabban egy rabbi végzi.
1b)
„libun kal„, azaz az „egyszerű tisztítás”. Olyannyira felhevíteni a fémet, hogy hozzáérve a papír (a hagyomány szerint seprűcirok) megperzselődjön. Amikor a sütő öntisztító cikluson megy keresztül, pont ilyen meleg lesz.
Ezzel a módszerrel lehet megtisztítani a serpenyőket.
3)
„Hágálá„, jelentése: „kiforrázás”.
A kifejezés olyan eszközökre vonatkozik, mint például edények vagy evőeszközök, amelyek forró folyadékkal érintkezve váltak tréflivé.
A Hagálá azt a fajta kóserolást jelenti, amikor az eszközt egy nagy fazék forrásban lévő vízbe tesszük.
4)
„Iruj„, jelentése: „leforrázás”.
Ez olyan kóserolási módszer, amely során forró vízzel öntik le a nem-kóser munkalapokat és mosogatókat.
Ezek az alapelvek…
Ám mielőtt elkezdenéd a konyhád kóserolását, minden esetben egyeztess a rabbiddal!
Sok sikert és jó étvágyat!
Így lehet neked is kóser konyhád! – (Kóser-élet IV.)
Megosztás
Nem 2 perc.. Közben viszont rengeteget lehet tanulni 🙂
Visszajelzés: Miért kell még a 21. században is kóser ételt enni? (kóser élet IV.) « Zolirabbi
Visszajelzés: Röviden… 170 mindennapi kérdés és rabbinikus válasz a kóserságról. (Kóser-élet VI.) « Zolirabbi