Miért mondunk "ámen"-t? — "Miért?" sorozat 1.


„Ámen”
A (zsidó) imák talán legismertebb kifejezése.
Az „ámen” kifejezés a héber „lehámin” – להאמין – elhinni szóból származik. Ebből a szógyökből ered az „emuná” (אמונה), „hit” szó is.
Az „ámen” kifejezés, már előfordul a héber Bibliában (ószövetség), sőt többször magában a Tórában is, Ezeken a helyeken elsősorban beleegyezést elfogadást jelent.
Azaz legalább egy 3 évezredes szóval állunk szemben, ami a mai napig is élő kifejezés a világ legtöbb nyelvében.

A legismertebb bibliai helyei:
– A hűtlenséggel vádolt asszony szertartása (Mózes 4. 5:22)
– a honfoglalás előtt álló zsidó nép közös esküje (Mózes 5. 27:11-26)
– Eredeti jelentésében, mint a „hit” megfogalmazása (Jesája 65:16)
– Bizonyos zsoltárok végén: 41:14, 72:19, 89:53
A Talmud (Bráhot 53b) így írja: „Rabbi Joszi szerint nagyobb az áment mondó jutalma, mint az áldásmondóé.”

Más vallásokban:
– A kereszténység szó szerint vette át az „ámen” szót,
– A Korán „ámin”-ként (أمين) használja egy adott szura befejezése után.
Arameus nyelven az „igaz” szóval van kapcsolatban, és a kereszténység is eképpen használja – „úgy legyen, ámen”
A zsidó hagyományban szeret játszani a szavakkal és kifejezésekkel, mondván minden szókapcsolat istentől származik. Éppen ezért az „ámen” szót párhuzamba állítják az
אל מלך נאמן„- azaz „Isten hűséges király”
kifejezéssel, amiben egyrészt (szenvedő szerkezetben) megtalálható az „ámen” szó is (neemán), aminek így jelentése annyi lesz: „hiteles” vagy „lehet neki hinni”,
másrészt
a 3 szóban akrosztichonja is (pirossal megjelölve) az „ámen” szót adja ki.
A zsidó folklór szerint, aki „ámen”-t mond egy áldásra ezzel egy angyalt teremt, ami a teremtett világért küzd és védelmet ad a teremtőjének. Ezen hagyomány alapja, hogy mind az ámen (אמן), mind  az angyal (מלאך) szó számértéke: 91. (lásd: gemátria)
Egy másik hagyomány szerint az „ámen” mondása anyagi bőséget hoz a mondójának. Ezen hagyomány alapja, hogy a zsidó hagyomány egyik legfontosabb zsoltársora (145:16) első három szavának kezdőbetűinek is a számértéke: 91. (pirossal)
פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן” – kitárod a kezeidet és akaratod szerint lakatsz jól minden élőt”.
Lezárásképpen egy szójátékkal foglalnám össze az „ámen” szó üzenetét:
אשרי המאמין – „ásré há-máámin” azaz „boldog, aki hisz.” (Pirossal itt is kiemeltem az „ámen” szót.)
Az „ámen” így fonja át a zsidó hagyományt a Tórától a napjainkig.
Itt olvashatja a „miért?” sorozat többi részét.

Megosztás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük