“Megállíthatják az egyházak a háborúkat?” – a Hir24 honlap kérdése a lelkészekhez XII.

polopokol_Salaam_Shalom_Beke_barna_1439Milyen eszközei vannak az egyházaknak a háborúk megakadályozására?
Tehetnek egyáltalán valamit a fegyveres konfliktusok kirobbanása ellen?

Ezen a héten Ferenc pápa háborúellenes, az egyházak közös fellépését szorgalmazó felhívása kapcsán kérdeztük meg a világvallások képviselőit.
A konkrét kérdésünk így hangzott:
Mit tehetnek az egyházak a háborúk megakadályozásáért?

Válaszom itt olvasható:

Az „egyház” szó ebben nehezen értelmezhető, mivel minden egyház másképpen áll a háborúhoz és annak céljához.
Én a zsidó oldalt tudom elmondani.
A judaizmus egyik alapgondolata a „tikun olám”, a világ jobbá tétele, ami nem más, mint Isten megismerése és megismertetése.
Egyházi emberként ezt tanítom és ezt élem meg és ebben van segítségemre a Héber Biblia, az Ószövetség, aminek legfontosabb tanítása: az élet értékének megbecsülése. Bölcseink értelmezése szerint egy élet megmentése annyira fontos, hogy a Héber Biblia majd’ minden parancsát hatálytalanítja, azaz a Tóra bármelyik szabályát kötelességünk (sic!) megszegni, ha ezáltal életet menthetünk.

Nézzük meg, a Héber Biblia a teremtés csodás művével kezdődik, majd Éva gyermekeket szült. Éva (héberül Chává) nevének jelentése is magáért beszél: „Az életet adó.”
Van-e ennél szebb üzenet az Örökkévaló és az általa adott parancsolatok életigenlésére?
És amikor Káin megöli Ábelt, a „bűne égbe kiált”, ismét mutatván, hogy Isten üzenete egyértelmű: „a világ legszentebb értéke: az élet”.
Nem sokkal később az Örökkévaló a saját maga mondta el a világnak a tízparancsolatban: „ne ölj!”.
És sorolhatnánk a Héber Biblia életigenlő parancsolatait és passzusait.
Mindemellett a Tóra ismeri a háború törvényét is, ám „megdöbbentő” parancsot ad a hadba induló népnek:
peace1„Ha közeledsz egy városhoz, hogy harcolj ellene, szólítsd föl azt békére. És lesz, ha békével felel neked és kaput nyit neked, akkor legyen mind a nép, mely találtatik benne – legyenek neked adófizetővé és szolgáljanak neked. De ha nem köt békét veled, hanem háborút visel veled, akkor ostromold azt” (MV. 20/10-12)
Azaz a háború előtt békeüzenettel kell menni még az ellenséghez is.
Ez a háború etikája, amit egy 4000 éves tórai törvény szabályoz.
Ennek nyomán az izraeli hadseregnek is létezik etikai kódexe, ami honlapján is megtalálható:
A kódex – többek között – ezt írja:
„Az Izraeli Hadsereg katonái… az emberi tartásukat még a bevetés ideje alatt is megtartják. Az Izraeli Hadsereg katonái nem használják fegyvereiket civilek, vagy fogságba került katonák ellen… stb.”

Végezetül ismét a Tóra szavait idézem:
„Nagyon vigyázz magadra és nagyon őrizzed a lelkedet” (MV 4/9).
Azaz a béke útja, ha lelkészek megtanítják, és az emberek megértik, hogy a bennünk lévő tiszta és isteni lélek milyen értékes, és senkinek nincs joga bántani egy másik ember lelkét, azaz életét.

A rabbi többi válasza itt olvasható.
A többi lelkész válasza a fentebbi kérdésre itt olvasható.SHALOM