A 2012. december 2-i náciellenes tüntetésen lejátszott kisfilm – és ami mögötte van… (18)

A FILM:
Tell Your Childern – Meséld el fiaidnak

Idemásolom a filmhez készült segédanyagot, ami a Holokauszt Múzeum honlapján található:

Célközönség: Tolerancia programok
Salamon András: Meséld el gyermekeidnek

1. Információ a filmről 
Tell Your Children, 2007, rendező: Salamon András, 5 perces, fekete-fehér

Ez a film öt percben mondja el az 1945 telén, a nyilasok által elkövetett tömegmészárlás történetét. A pesti alsó rakparton sorbanálló emberek arra várnak, hogy mikor dördül a tarkólövés. Gyerekek, nők, idős emberek. Levetik a ruháikat, leteszik a földre maguk mellé. A nyilasok válogatnak az ékszerek, cipők, kabátok között. Egy négy éves kislány az anyja szoknyájába kapaszkodik. Egy nyilas most elrángatja a mamát és a jeges vízbe lövi. A kislány a vízbe ugrik, a jégtáblákon úszó hullák közé. A lövések nem találják el. Aztán a parton ül vizes ruhában és reszket. Elindul. Magányos sétája hatvan évig tart. A film végén idős asszonyként látjuk. Valami történik megint. Mert a történelem, a közmondással ellentétben, megismétli magát.

1. Vitatémák, értelmezési csomópontok és kreatív feladatok a film megnézése után

A feladatok mellett található jelek magyarázata:

  • a feladat megoldásához segédeszköz (kézikönyv, Internet) szükséges
  • megfigyelési szempont, bizonyos esetekben újra kell játszani hozzá a filmet, egy- egy helyen megállítani
  • írásbeli szövegalkotási feladat
  • szóbeli szövegalkotási feladat
  • kreativitást, problémamegoldó gondolkodást kívánó feladat

2. Kérdések és fealdatok

a. A film feldolgozásához 13-15 éves diákok számára

  1. Kiről szól a film? A zsidókról? Indokold meg a véleményedet!
  2. Ha angolul tanulsz, fordítsd le a film címét! Fogalmazd meg, mit vársz a cím alapján. (Ha más nyelven tanulsz, kérdezd meg tanárodat a cím jelentéséről.)
  3. A film különleges nyelvet használ – a képek nyelvét. A történetet nem szavakkal beszéli el. Próbáljátok meg párban elmondani egymásnak, miről szól a film.
  4. Mutasd be néhány szóval az idős asszonyt. Milyen lehetett az élete?
  5. Figyeld meg újra a film befejező jelenetsorát. Sorold fel, mi minden utal a korábban látottakra!
  6. Véleményed szerint:
    • Miért alázták meg a fiatalemberek az idős asszonyt?
    • Sejthettek-e bármit is az idős asszony múltjából? Indokold is meg a véleményedet.
    • Jellemezd néhány szóval az idős asszony arckifejezését!
  7. Képzeld magad a hazatérő idős asszony helyébe.
    • „Tell your children”
    •  Ha szerinted nincs családja: Meséld el egyes szám első személyben szomszédnak vagy barátnőnek. Indokold azt is, miért választottad a barátnőt vagy szomszédot!
  8. Képzeld magad az asszony fiának/ unokájának helyébe. Mit és hogyan kérdeznél tőle, amikor hazaért?
  9. Játsszátok el a párbeszédet!
  10. Gondold végig, te mit éreztél volna, ha személyesen nézed végig a rakparti jelenetet.
  11. Az egész filmet a kamera „beszéli” el. Szerinted mi ennek a jelentősége?
  12. Milyen jelentés tulajdonítható a kisgyerek-szereplő figurájának?
  13. Milyen vizuális eljárások tudatosítják a nézőben, hogy ez a mű semmiképpen sem dokumentumfilm?
  14. Az „életút” montázsa milyen vizuális elemekkel utal a különféle történeti
    időszakokra?
  15. Hányféleképpen nevezhető a mű keretes szerkezetűnek?
  16. Miért és hogyan tekinthető a mű felhívó jellegűnek?
  17. Alkossatok maximum egy oldalas belső monológot arról, hogy szerintetek a filmet
    záró premier plán „mögött” milyen gondolatok futhatnak át a szereplőn!

b. Kérdések és fealdatok I. 16-19 éves diákok számára

  1. Kiről szól a film? A zsidókról? Indokold meg a véleményedet!
  2. Fordítsa magyarra a címet. Nézzen utána annak, milyen zsidó vallási ünnephez kapcsolódik a cím. Milyen eseményről emlékeznek meg ezen a napon? Hogyan?
  3. Figyelje meg, az emberi beszéd szerepét a filmben.
  4. Figyelje meg az anya és a kislány közötti párbeszéd jelenetét. Fogalmazza meg, mit súghatott az anya a kislánynak. Hogyan értelmezi az anya viselkedését? Vajon mi a „normális” viselkedés ebben a helyzetben?
  5. Figyelje meg újból a filmben első részében elhangzó, érthető mondatokat. Fogalmazza meg, miért gyilkolnak ezek az emberek.
  6. A film középső részében csak lábakat látunk, mégis egy egész élet történetét ismerjük meg. Írja meg a főszereplő élettörténetét a megmeneküléstől kezdve az utolsó jelenetsorig.
  7. a. Vitassák meg, mennyire sajátosan magyar vagy egyetemes a filmben felvetett probléma.
    b. Vitassák meg, mi a jelentősége annak, hogy szinte az egész film a Duna-parton játszódik.
  8. Keressen összefüggést a film címe és az elbeszélt történet között. Miért és hogyan tekinthető a mű felhívó jellegűnek?
  9. Figyelje meg a filmben megjelenő történelmi időszakokat. Melyik évben és hol játszódik a film első része?
  10. Gyűjtsék össze, milyen jelképek, utalások segítsenek az egyes történeti korszakok felidézésében. Keressék meg az ismétlődő motívumokat!
  11. A film átvezető képsorai érdekesen jellemeznek egy-egy háború utáni korszakot. Miről ismeri fel az egyes időszakokat? Hogyan jellemezné őket a látottak alapján?
  12. Az utolsó jelenet többszörösen utal a film első részére. Hiányzik azonban a hatágú csillag. Mennyiben utal e jelkép hiánya a történeti korszak elmúlására? Miért fontos ez az utolsó jelenet értelmezésének szempontjából?
  13. A két időszak társadalmi jelenségeinek összevetésével vitassák meg, mennyire jelent veszélyt napjainkban a szélsőségek újbóli megjelenése.
  14. Alkossanak maximum egy oldalas belső monológot arról, hogy szerintük a filmet záró premier plán „mögött” milyen gondolatok futhatnak át a szereplőn!
  15. A film milyen mozgóképi eljárások révén „lebeg” a dokumentarizmus és a
    fikcionalitás között?
  16. Milyen jelentés tulajdonítható a kisgyerek-szereplő figurájának?
  17. Milyen ismétlődő (vizuális, auditív, narratív) motívumok fedezhetők fel a műben?
  18. Milyen vizuális eljárások tudatosítják a nézőben, hogy ez a mű semmiképpen sem dokumentumfilm?
  19. Az „életút” montázsa milyen vizuális elemekkel utal a különféle történeti
    időszakokra?
  20. Hányféleképpen nevezhető a mű keretes szerkezetűnek?
  21. Miért és hogyan tekinthető a mű felhívó jellegűnek?

Békés Anna – Dr. Pécsi-Pollner Katalin