Búza vagy Kakas?

Most, hogy már a második botrány (első, majd a második illetve második általam befotózva) előszelét is érezzük, szeretnék egy kicsit hangosan gondolkodni.

A tavalyi, szakmailag picit gyengécske kampány után (bár az nem a plágium éve volt, mint az idei), reméltem, hogy most valami ütőssel (olyan feltűnő, zsidóvicc szintű:) ) rukkol elő a MAZSIHISZ.
Hát nem…

Általánosságban nem hiszem, hogy ezek a kampányok jelentősen befolyásolják, hogy hányan adják 1%-t a hirdetőnek, de a kampány fontos szerepet játszik az adott egyház megítélésében a teljes lakosság illetve az egyház tagjai / szimpatizánsai között is.kamp__ny_nyitooldalk__p_mazsihisz1szazal__k_j__verzi__

plakat_1szSzeretném megnézni a két (mazsihisz –vs– emih) plakátot képi és szövegi szempontból.

Előrebocsátom, én nem vagyok szakember, és nem fogok hosszú tudományos elemzést írni, hanem próbálom beleképzelni magam a megszólított emberek szerepébe és az ő impressziójukat papírra vetni.

1)  Mit mond nekem a szöveg?

MAZSIHISZ :
„Ha a világ a feje tetejére is állt, a teremtés rendje nem változik!
Az igaz emberség nem téved el, ha követi a hagyományt: az égre tekint és szilárdan áll a földön.
Minden utadon gondolj rá!”
Adója 1%-ával, 2012-ben is támogassa a MAZSIHISZ társadalmi munkáját!

Szociális munka, ifjúság, kultúra

  • Nem tudom melyik egyház kampánya…
  • koncepció sablonos, közhelyes üzenet, „légy ember!” (vagy valami ilyesmi)
  • sőt, az egyszerű alap gondolat is szerencsétlenül van megfogalmazva.
    • tégy próbát! olvasd el kétszer, mondd vissza mi a szöveg!
    • Majd mondd el, mi az üzenet!
  • lehet, hogy nagyon művészi, de én egy vizuális típus vagyok, és rögtön fejbe vert egy mondat, mert nem értettem, hogy az „igaz emberség” hogyan (nem) „téved el”.
  • Ja, és egy egyházi szervezetnél miért nem tudom támogatni a hitet, a vallást, a hagyományt? (csak szociális munka, ifjúság, kultúra)
  • hogyan mondanám ezt el a rádióban?

EMIH:
(Headline) „szól a kakas már, majd megvirrad már”
(Fent a kakas farkában:) közösség, öntudat, biztonság, hagyomány, erő, hit
(Lent a szemétdombban:) félelem, megalkuvás, szorongás, rejtőzködés, vérvád, idegenszívű, gyökértelenség

  • átgondolt koncepción alapul, (aktualitás összekapcsolása a hagyományossal)
  • naprakész és van üzenete – (mi ezt adjuk neked, ha hozzánk fordulsz!)
  • több rétegű
    • első ránézésre egyszerűbb emberek számára is érthető,
    • de ha belegondolsz, átlagos intelligenciával rendelkezők számára többet ad
  • egyértelműen olvasható rövid üzenetek
  • magyar is (népdal) – zsidó is. 🙂
2) Mit mond nekem a képi hatás?

MAZSIHISZ:
két búzakalász között a szürke alapon szöveg.

  • Hol a zsidó szimbólum?
  • hát ez meg mi? gyászjelentés vagy a műv ház szombat esti meghívója?
  • az internetes szürke, és a szétcsúszó kép ciki, még össze sincs rakva.

EMIH:
kék alapon fehér tüzes kakas, dávid csillag a fején, áll a szemétdombon, az EMIH neve egy napocskában.

  • egyszerű, színes (4 szín), de a kivitelezésen lehetett volna még finomítani
  • a harcos zsidó kakas áll a szemétdombon, mutatja, mi van fent a fejben és mi van lent a szemétben…
  • mozgalmas kép, harcol, ugrik, büszkén kidülleszti a mellét, mindjárt kukorékol is egyet. (akár mucho is…)
  • átültethető más médiumokra (pl. rádió)
Ha csak a két kampányt nézem, quasi marslakóként, akkor számomra egyértelműen két képet kapok:
1) szürke egérként megbújok a többiek között és ha már muszáj mondanom valamit, hivatkozom a hagyományokra és ezt kiegészítem néhány sablonnal, mint ifjúság, oktatás, szociális munka.
2) tudom, hogy kivagyok és mit akarok, akár tüzes kakasként is vállalva önmagamat megküzdők a zsidóságért.
Ezt az egész postot azért fogalmaztam meg, – éppen most, – mert immáron három hónapja minden levelem végén, a Facebookos platformunkon, és minden elképzelhető médiumban kérem az olvasóimat, hogy adójuk egyik 1%-al támogassák a MAZSIHISZ-t, illetve a másikkal a közösségünkkel együttműködő Maccabi Alapítványt, hirtelen zavar éreztem a rendszerben.
Én kampányolok, írogatok, postolgatok, és eközben az én szeretett MAZSIHISZ-em blamál engem ezzel a lelopott, angol nyelvű, „nem-zsidó rendszerű”, római számos, stb. kőtáblával.
Én hogyan szólhassak így bármit is??? – szavahihetőség? OMG…
MAZSISHCMITT?
(JA, és azért bátorkodom a lelopott szót használni, mert szinte tuti, hogy nem a magyar reklámcég csinálta meg ezt a csodás kőtáblát – angol nyelven.)
(És innen is szeretném felhívni a Hitközség vezetőinek figyelmét (hamár, mint dadogós, a másik helyen nem tudom elmondani), hogy a kampányt készítő cégnek a grafikáért nehogy fizessenek, legfeljebb az áramhasználatért! Sajnos egyenlőre az internetes célcsoport irányában több blama van a kampányból, mint haszon…)
Mindegy… Nem is gondolkodom tovább…

Ha majd eldönti a megrendelő, hogy ki
az elsődleges célcsoport (aktív zsidó, adófizető fiatal, stb),
a másodlagos célcsoport (passzív zsidó, akinek a zsidósága abból áll, hogy „Tiszaeszlár” hallatán összerezzen),
vagy a harmadlagos célcsoport (filoszemita nem zsidók)
Illetve eldöntik azt, hogy mi a MAZSIHISZ öndefiníciója/önképe, azaz „ki is vagyok én és hová is akarok eljutni?”
Akkor majd lehet tovább elemezni.

Nagy Ákos szavaival zárom ezt a postot:
„Annyira, de annyira fontos lett volna, hogy jó kampánnyal álljon elő a neológia (már szándékosan nem írom, hogy a Mazsihisz). Most, hogy a Chabad megtörte a politikai hegemóniájukat egy átgondolt, jó kampánnyal kellett volna megmutatni, hogy ennek ellenére is a legelfogadottabb zsidó felekezetről van szó, ami az egy százalékokon is tükröződik.”

ps: ——– 1% és 1% ——–
Maccabi Torna és Sport Alapítvány — adószám: 19677763-2-42
A Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetségének technikai száma: 0358

Megosztás

18 thoughts on “Búza vagy Kakas?

  1. Visszajelzés: 1% – a kis konc… ez lenne a magyar zsidóság jelene és jövője??? | Zolirabbi

  2. Visszajelzés: Szókimondó Zolirabbi | Szombat Online

  3. Visszajelzés: 1%-os zsidó kampány – kié milyen? | Szombat Online

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük